Vest da je kineska kompanija Jiangling Group Electric Vehicle (JMEV) najavila je izgradnju fabrike električnih vozila u Sremskoj Mitrovici nije stekla veliki publicitet, verovatno zbog siline vesti i događaja u Srbiji i regionu.
Ali,sama po sebi, ta investicija zaslužuje veliku pažnju ne samo ljubitelja automobila već i svih onih koje zanima tržište električnih vozila i sledstveno, investicije koje doprinose razvoju naše ekonomije.
- Oko iznosa investicije će se odlučivati sledeća dva meseca. U zavisnosti od toga da li ćemo proizvoditi tri hiljade ili pet hiljada vozila godišnje - rekla je Brankica Zjalić, nosilac projekta JMEV Srbija.
Zjalićeva dodaje da se kineska kompanija opredelila za Srbiju jer ima dobre ekonomske odnose i sa Kinom i sa EU. I modeli koji će se proizvoditi biće cenom dostupni domaćim kupcima ali i evropskim.
Kompanija JMEV osnovana je 2015. godine sa ciljem proizvodnje električnih vozila, sa tendencijom napredovanja i stvaranja novih tehnologija u sferi EV.Jiangling Motors je već u 2014. godini krenula sa stvaranjem tada jednog od najboljih elektičnih vozila u Kini i u Aziji.
JMEV je jedna od najvećih kineskih kompanija za proizvodnju električnih vozila sa svim EWVTA standardima.
Srbija je most između Kine i Evrope što se tiče plasiranja električnih vozila – navela je ona.
Evropska unija uvela je u oktobru 2024. visoke carine (do 35 odsto) na električna vozila proizvedena u Kini na period od pet godina, navodi se na sajtu Evropske komisije. Odluka o carinama je doneta kako bi se evropski proizvođači automobila zaštitili od, kako se tvrdi, nelojalne konkurencije kineskih proizvođača koji koriste državne subvencije Kine.
Ali Srbija, sa druge strane, sa Kinom ima zaključen Sporazum o slobodnoj trgovini koji je 2024. stupio na snagu, a koji je kritikovan iz EU, budući da je Srbija zemlja kandidat za članstvo u EU i obavezala se da će, kada pristupi EU, raskinuti sve bilateralne ugovore. Zahvaljući sporazumu sa EU Srbija može, pod određenim uslovima, da izvozi automobile u EU bez carina.Prema rečima predstavnice JMEV Srbija, ova kineska kompanija planira početak izgradnje fabrike u Sremskoj Mitrovici tokom leta, a plan je da 2026. počne sa radom.
Biće potrebno minimalno 300 radnika za proizvodnju tri hiljade vozila. Kineski inženjeri bi na početku proizvodnje će doći da obučavaju radnike jer je plan kompanije da zaposli isključivo radnike iz Srbije.
Grad Sremska Mitrovica koji je izabran zbog izuzetne geografske i razvojne lokacije, po mišljenju kineskog investitora, već se obavezao da obezbedi potrebnu infrastrukturu, priključke za struju i druge komunalne usluge.
Električni automobili proizvedeni u ovoj fabrici biće namenjeni za prodaju u Srbiji i EU. Deo delova bi se proizvodio u Srbiji, dok bi se ostatak uvozio iz Kine i ovde sklapao.
JMEV planira da dugoročno poveća udeo srpske proizvodnje kako bi automobili ispunili kriterijume za bescarinski izvoz u EU.
„Cilj je da se delovi postepeno proizvode u Srbiji, umesto da se uvoze iz Kine, čime bi vozila mogla da se izvoze u EU bez velikih taksi“, objasnila je Brankica Zjalić.
Prema pravilima EU, vozila mogu biti izuzeta od carina samo ako je značajan deo njihove vrednosti stvoren u zemlji izvoznici, što je ključna tačka u strategiji JMEV-a.
Srbija ima konkurentsku prednost u sektoru električnih vozila zahvaljujući rezervama litijuma, ključnog za proizvodnju baterija ali i jaku bazu fabrika koje su sposobne da proizvode auto delove, pneumatike i prateću opremu.
Srbija je 2024. sa EU potpisala memorandum o kritičnim sirovinama, što pokazuje interes Brisela za litijumske resurse u regionu.